همه چیز درباره سبک هیجان انگیز و شگفت انگیز
معرفی بهترین قرص های تاخیری برای مردان
از شیراز کجا برویم؟ معرفی مکان های دیدنی شیراز
چگونه واتس اپ را آپدیت کنیم؟
بورسیه تحصیلی ترکیه
راهنمای انتخاب فلومتر
شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

چرا چین و چروک روی سطح رزین ظاهر می شود؟


ساخت و تکمیل سطوح چشم نواز با رزین های اپوکسی نیاز به مهارت و تجربه دارد. چروک یا افتادگی این سطح بر جذابیت آن ها تأثیر می گذارد. اما چه چیزی باعث چروک شدن سطح رزین می شود؟

سطح رزین مایع به سرعت شکل می‌گیرد و هر چه شفاف‌تر، صاف‌تر و صیقلی‌تر شود، قوی‌تر می‌شود. اما استفاده از این کفپوش ها یا استفاده از رزین اپوکسی برای کارهای دیگر نیاز به مهارت و دانش دارد. در غیر این صورت سطح رزین چروک، تاول یا کدر شده و جذابیتی نخواهد داشت. در این مقاله سیماب رزین به علت چروک شدن رزین می پردازیم و راه های پیشگیری و علت یابی و رفع آن را برای شما شرح می دهیم.

رزین چیست و چه کاربردی دارد؟

ابتدا اجازه دهید کمی در مورد اینکه رزین چیست توضیح دهیم. رزین یک ماده چسبنده است که با سخت شدن به پلیمر جامد تبدیل می شود. این ماده دارای انواع طبیعی و مصنوعی است.

نوع مصنوعی آن از بیسفنول A و اپی کلروهیدرین ساخته شده است. رزین اپوکسی شفاف یکی از بهترین انواع رزین مصنوعی است زیرا شفاف و با کیفیت است.

قیمت رزین نیز با توجه به ترکیب آن و خرید جزئی یا عمده متفاوت است. برای مثال 5 کیلوگرم رزین اپوکسی شفاف با سختی 50 درصد در نظر بگیرید. این ترکیب حاوی حدود 3.35 کیلوگرم رزین و حدود 1.65 کیلوگرم سخت کننده است. قیمت با آن مقدار تعیین می شود.

دلیل چروک شدن سطح رزین چیست؟

پس از مخلوط کردن رزین اپوکسی و هاردنر، آن را روی قالب بمالید. ممکن است در محصول نهایی مشکلاتی وجود داشته باشد. یکی از رایج ترین عیوب در پلاستیک کاری این است که سطح پلاستیک پس از خشک شدن چروک می شود.

دو دلیل ایجاد چین و چروک در سطح رزین عبارتند از:

حرارت بیش از حد باعث ایجاد کف در سطح رزین می شود

محیط بسیار سرد

فوم لاستیکی بخش مهمی از فرآیند ساخت سطح لاستیکی است. برای سوزاندن باید از آتش استفاده کرد. و اگر این شعله یا حرارت بیش از یک ثانیه اعمال شود باعث ترک خوردن سطح می شود.

پس حتما میزان شعله را به درستی تنظیم کنید تا از چروک شدن سطح رزین جلوگیری کنید. فاصله چراغ قوه یا ابزار گرمایشی را در نظر بگیرید و سعی کنید بیش از یک ثانیه طول نکشید.

علاوه بر گرمای شدید، سرما نیز می تواند باعث انقباض شود. بنابراین بهتر است قبل از انجام پروژه های بزرگ دمای محیط را در نظر بگیرید. حتی اگر پروژه کوچکی دارید، آن را از سرما و گرمای شدید دور نگه دارید و در دمای محیطی متوسط ​​قرار دهید.

این مشکل در پروژه های رزین و کامپوزیت چوب نیز دیده می شود. بهترین راه برای جلوگیری از رزین چروکی در این گونه پروژه ها استفاده از رزین اپوکسی است. یعنی در مرحله آخر یک لایه لاک پلی اورتان روی سطح کار بریزید.

چرا سطح کار رزین کدر است؟

تیره شدن یا اختلاط رزین معمولاً به معنای پرداخت یا سخت شدن است. البته اگر رزین اپوکسی را تا 50 درجه سانتیگراد گرم کنید به حالت مایع برمی گردد.

اما در مورد علت لکه شدن رزین پس از خشک شدن می توان به چهار مورد اشاره کرد: ویسکوزیته، خلوص رزین، نوسانات دما و آلودگی محیط. در ادامه این مقاله تهران رنگ به بررسی دقیق هر یک از آنها می پردازیم:

ویسکوزیته، باعث سردرگمی رزین می شود

اگر رزین اپوکسی ویسکوزیته پایینی داشته باشد، در دمای پایین تری جامد یا نیمه جامد می شود. برای بازگرداندن آن به حالت اولیه، باید رزین را گرم کنید.

درجه خلوص رزین، علت مات شدن

هرچه خلوص رزین بیشتر باشد، احتمال مات شدن آن بیشتر است. با رزین اپوکسی با خلوص بالا، مواد افزودنی کمی وجود دارد، بنابراین به سرعت می درخشد. بنابراین، هرچه خلوص رزین بیشتر باشد، کدر شدن آن بیشتر می شود.

تغییرات دما باعث کدر شدن اپوکسی می شود.

رزین های اپوکسی با گرم شدن و سرد شدن مداوم، یعنی زمانی که نوسانات دما وجود دارد، کدر می شوند. بنابراین، اگر می خواهید از تغییر رنگ رزین جلوگیری کنید، آن را با احتیاط نگهداری کنید. قابل ذکر است که اختلاف دمای روز و شب در تبلور رزین تاثیر بسزایی دارد.

آلودگی های محیطی و علل تشک های اپوکسی

آلودگی های محیطی مانند گرد و غبار و ذرات معلق در هوا باعث تخریب رزین پس از خشک شدن می شود. اگر ذرات ناخالصی وارد ساختار رزین شود، به سرعت متبلور می شود.

در پاسخ به اینکه از رزین برای چه استفاده می شود می توان به تولید محصولات تزئینی و هنری، رنگ، پلاستیک و کفپوش های مرغوب اشاره کرد. در سایت تهران کالر راهنمای کاملی در مورد رزین اپوکسی، انواع آن و کاربردهای کف رزینی داریم که مطالعه آن را توصیه می کنیم.

نتیجه گیری

دمای نامطلوب، چه خیلی گرم یا خیلی سرد، شایع ترین علل هوازدگی پلاستیک هستند. در این مطلب از سایت رنگ تهران سعی بر پیشگیری و رفع این مشکل داشتیم. اما آنچه مهم است این است که تهیه پلاستیک نوع 1 بر کیفیت محصول نهایی تاثیر می گذارد.

به شما توصیه می کنیم از فروشگاه اینترنتی شرکت پخش رنگ تهران بازدید کنید که در آن می توانید رزین درجه یک را خریداری کنید و از قیمت رزین مطلع شوید. این فروشگاه تخصصی در زمینه رنگ‌های ساختمانی و صنعتی محصولاتی از بهترین برندهای ملی و بین‌المللی را گرد هم می‌آورد تا انتخاب و خرید بهترین رنگ‌ها و رزین‌ها را آسان‌تر از همیشه کند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.