معرفی بهترین کشورهای مقصد کارآفرینان
نارسایی قلب چیست؟ تشخیص، علائم و درمان آن
بازنویسی محتوای متنی چه کاربردهایی دارد؟
نکاتی برای اجرای سقف عرشه فلزی
فلج اندام ; انواع، علائم و درمان آن
معرفی بهترین قرص برای عفونت واژن
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۰۳

همه چیز درباره قهوه اسپرسو و هنر درست کردن آن


به گفته جوانان در قهوه، نوشیدن اولین اسپرسو تجربه عجیبی است. برای تازه واردها آسان نیست که همان قهوه کوچک را با رنگ تیره و طعم شیرینش تمام کنند. اما اکسپرسو با طعم بی نظیر و جذابیت جذابی که دارد می تواند هر عاشق قهوه ای را عاشق خود کند و در کنار آن پایه انواع قهوه های معروف است.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا قهوه اسپرسو را با تمام ویژگی هایش به شما معرفی کنیم و به شما بگوییم که چگونه یک اسپرسوی خوب را از یک اسپرسوی بد تشخیص دهیم.

اسپرسو چیست و چیست؟

اسپرسو با منشاء ایتالیا، در اصل برای سرعت بخشیدن به فرآیند تولید قهوه ساخته شد. اولین قهوه اسپرسو در تورین ایتالیا در اوایل قرن بیستم توسط شخصی به نام آنجلو موریوندو تولید شد. او در سال 1884 اولین وسیله ای را اختراع کرد که می توانست بخار و آب را به طور جداگانه کنترل کند، اما این دستگاه برای خدمات رسانی سریع به مشتریان در کافه ها و بارها طراحی نشده بود. هفده سال بعد، در سال 1901، لوئیجی بزرا این ساز را در میلان ایتالیا بهبود بخشید. سپس در سال 1905 مردی به نام پونی حق چاپ این دستگاه را برداشت و شرکتی به همین نام راه اندازی کرد. در این شرکت روزی یک دستگاه تولید می کرد.

آیا اسپرسو دانه قهوه متفاوتی است؟ پاسخ منفی است! یک تصور غلط رایج در مورد این قهوه این است که فقط از یک نوع دانه برای تهیه آن استفاده می شود، اما اسپرسو نیازی به دانه خاصی یا نوع برشته خاصی ندارد و می توان با همان دانه های قهوه قهوه ساز معمولی تهیه کرد. قابل بارگیری است. تنها تفاوت در آسیاب قهوه و فرآیند تهیه آن است. شرکت های قهوه آمریکایی مانند استارباکس بیشتر از دانه های سیاه برشته شده برای تهیه اسپرسو استفاده می کنند. شات های متوسط ​​نیز در ایتالیا بسیار رایج هستند.

اسپرسو از عبور دانه های آسیاب شده قهوه از دمای بالا و آب تحت فشار بالا تهیه می شود. بنابراین، تنها راه برای تهیه یک فنجان اسپرسو، استفاده از دستگاه اسپرسوساز اختصاصی است. فرقی نمی کند از یک جایزه استفاده کنید یا یک دستگاه مجهز را با قیمت بالا بخرید. تفاله قهوه اسپرسو را نباید به دستگاه هایی که برای تهیه قهوه ترکی، عربیکا یا دمی استفاده می شود اضافه کرد. البته ما این واقعیت را دست کم نمی گیریم که یک دستگاه جاسوسی حرفه ای قهوه بهتری به شما می دهد.

یک فنجان بی خوابی

امروزه این نوشیدنی نه با آب جوش، بلکه با آب داغ با فشار بالا که از تفاله های قهوه عبور می کند درست می شود. به این فرآیند "کشیدن" یا "گرفتن" یک شات اسپرسو گفته می شود. یک دستگاه جدید با مکانیزم اهرمی برای شروع فرآیند دم کردن قهوه چه کاری باید انجام دهد.

این یک تقریب است، اما یک واقعیت جالب این است که برای تهیه یک دوز به 42 دانه قهوه نیاز دارید و هر دوز حاوی 29 تا 100 میلی گرم کافئین است. اگرچه اسپرسو از همان دانه های قهوه معمولی تهیه می شود. اما به دلیل روش مخصوص برشته کردن و دم کردن متفاوت، در نهایت قوی تر، غلیظ تر و حاوی مقدار زیادی کافئین است. اما ما نمی توانیم انکار کنیم که این قهوه کافئین دارترین نوع قهوه نیست.

عواملی مانند نوع قهوه، روش آسیاب کردن، زمان دم کردن، دمای آب، درجه برشته شدن، ترکیب و غیره همگی بر میزان کافئین موجود در قهوه شما تأثیر می گذارند. اما جالب است بدانید که بیشتر افراد تلخی قهوه را نشان دهنده وجود کافئین بیشتر می دانند. مثلاً معتقدند اسپرسو کافئین بیشتری نسبت به قهوه سیاه دارد زیرا تلخ تر است! بیایید این باور رایج را کنار بگذاریم و بگوییم که فنجان بزرگ قهوه شما بیش از دو برابر کافئین اسپرسوی شما دارد.

چگونه بهترین اسپرسو را بشناسیم؟

تهیه یک شات خوب اسپرسو به دانه های قهوه خوب، آب فیلتر شده و دستگاه مناسب نیاز دارد و از اشتباهات رایج اجتناب کنید. اما چه زمانی می توان گفت که یک شات اسپرسوی خالص آماده کرده اید؟ پاسخ ساده است! هنگامی که می توانید "فوم" یا فوم قهوه ای طلایی (Crema) را در بالای قهوه ببینید. این فوم و طعم معطر آن در بین دوستداران اسپرسو محبوبیت دارد.

یک لایه بسیار نازک و ظریف در بالای اسپرسو وجود دارد. این لایه توسط روغن های امولسیون شده حاوی قند و پروتئین ایجاد می شود. این کرم شیرین اسپرسو است و ضمن حفظ آن، تلخی آن قهوه را متعادل می کند. شات کرم اسپرسو با فشرده سازی هوا، دی اکسید کربن و سایر گازها در یک مایع تحت فشار بسیار بالا ایجاد می شود. یک کرم قهوه ای طلایی عالی با بهترین طعم و کیفیت معطر است.

وجود کف شفاف و ثابت روی فنجان نشان دهنده چهار چیز است:

دانه های قهوه تازه برشته شده.

دانه های قهوه تازه آسیاب شده اند.

دستگاه اسپرسوساز قهوه خوبی می سازد.

باریستایی که قهوه درست می کند کار خود را به خوبی بلد است.

رنگ قهوه اسپرسو شما باید قهوه ای تیره باشد. اگر قهوه شما سبک است، به این معنی است که فرآیند دم کردن قهوه به درستی انجام نشده و عصاره خوبی دریافت نکرده اید. علاوه بر این، برخلاف تصور رایج، اسپرسو اسیدی نیست. شاید طعم این نوع قهوه کمی تند باشد، اما در حالت معمولی آن اصلا ترش نیست.

چرا اسپرسو باید تمپر شود؟

پس از ریختن قهوه در پورتافیلتر (پورتافیلتر، دستی)، باید قهوه را تمیز (آبشوئی) یا فشار دهید (شکنجه کنید). هدف از این فرآیند تهیه انواع قهوه (قهوه آسیاب شده یکنواخت) برای دم کردن است. در نتیجه نرم شدن قهوه، انواع فضاها و بسته های هوایی که ممکن است در نزدیکی دانه ها محبوس شوند از بین می روند و لبه های پرتا فیلتر عاری از هر نوع هوا می شوند. اگر فرآیند پرس را به درستی انجام دهید، دانه‌ها کاملاً می‌خوابند و هنگامی که آب از بالای آن عبور می‌کند، قهوه‌ای با طعم ملایم به دست می‌آورید.

اعتقاد بر این بود که قهوه باید تحت فشار حدود 30 پوند (معادل 136078 کیلوگرم) نگه داشته شود. اما در بسیاری از مواقع امکان واردات این میزان وزن وجود ندارد به طوری که اکنون 3.62874 کیلوگرم معادل حدود هشت پوند برای این کار کافی است.

آب همیشه ساده ترین مسیر را دنبال می کند، مسیری که کمترین مقاومت در برابر جریان را دارد. اگر قهوه به طور مساوی توزیع نشود، فشار زیادی روی بستر آن ایجاد می شود. بنابراین وقتی آب از دانه ها عبور می کند، دانه ها آب بیشتری تولید می کنند و قهوه خارج می شود. برعکس، در مناطقی که فشار بیشتری وجود دارد، قهوه به کانال آب پایین‌تر می‌آید و دانه‌ها پایین خوانده می‌شوند.

اگر بستر قهوه به دلایلی مانند ضربه پرتافیلتر پس از پرس یا به دلیل اتصال فیلتر به گروه سر همراه با وارد شدن فشار بشکند، آب به جوش می آید و قطعات با مقاومت کمتر آن را پیدا می کنند. سریعتر از بقیه قهوه، ابتدا به آنجا بروید یا یک کانال در آن منطقه ایجاد کنید. این منجر به استخراج نامتعادل عطر و کیفیت پایین قهوه می شود.

تکنیک کوبیدن صحیح

اولین هدف از فشرده سازی قهوه فشرده سازی لایه قهوه برای ایجاد یک سطح صاف است تا آب تحت فشار از آن عبور کند و طعم قهوه را متعادل کند.

قهوه را داخل نگهدارنده فیلتر بریزید.

با فشار دادن ملایم کناره پرتافیلتر، قهوه را به طور مساوی در ظرف پخش کنید.

بدن خود را در زاویه 90 درجه نسبت به میز نگه دارید.

پرتا فیلتر را روی لبه میز یا پد قرار دهید.

سرعت را مانند چراغ قوه یا دستگیره در در کف دست خود نگه دارید.

آرنج خود را تا زاویه 90 درجه خم کنید.

قهوه را با دست و دست صاف فشار دهید.

اطمینان حاصل کنید که سطح گیره دار تراز است و در صورت لزوم تنظیم کنید.

تامپر را با احتیاط بردارید تا قهوه داخل سبد بلند نشود.

بالای سبد را پاک کنید تا دانه های اضافی آن پاک شود.

برای جلوگیری از شکستن فیلتر، پرتافیلتر را به آرامی داخل سر گروه قرار دهید.

اسپرسو را استخراج کنید.

چگونه این قهوه را سرو کنیم؟

آیا یک فنجان بزرگ اسپرسو می خواهید؟ فکر را از سرت بیرون کن! شما اسپرسو را در شات ها سرو می کنید. نه در فنجان! «دمیتاس» نام شات کوچکی است که در آن اسپرسو سرو می شود. این فنجان کوچک در نهایت 90 میلی گرم قهوه را در خود جای می دهد. یعنی معادل نصف فنجان قهوه معمولی.

حجم هر شات اسپرسو (تک) تقریباً 30 میلی متر و هر شات دوبل دارای حجم تقریبی 60 میلی متر است. برای یک بار مصرف به حدود هفت گرم قهوه و برای یک شات دوبل به حدود 14 گرم قهوه نیاز دارید.

قهوه اسپرسو معمولا با آب و یک تکه شکلات تلخ یا یک کلوچه سرو می شود. اگر تحمل طعم تند برایتان سخت است، می توانید با بخارپز کردن شیر و رعایت چند نکته، شات خود را به اسپرسو لاته یا کاپوچینو تبدیل کنید.

راهنمای بهترین اسپرسو

گفتیم اسپرسو قهوه قوی است! اما باید این را هم بگوییم که همه قهوه های قوی اسپرسو نیستند. برای اینکه بتوانید این نام را روی فنجان قهوه خود داشته باشید، باید سه شرط اصلی را داشته باشید:

اسپرسو واقعی با سه معیار تعریف می شود:

دمای آب 190 درجه فارنهایت است

فشار 9 بار در حین استخراج

زمان استخراج 25-30 ثانیه


منبع مقاله: https://www.entekhabcenter.com/coffee-maker-price

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.