همه چیز درباره سبک هیجان انگیز و شگفت انگیز
معرفی بهترین قرص های تاخیری برای مردان
از شیراز کجا برویم؟ معرفی مکان های دیدنی شیراز
چگونه واتس اپ را آپدیت کنیم؟
بورسیه تحصیلی ترکیه
راهنمای انتخاب فلومتر
شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

چه کاری می توانید انجام دهید تا کاخ چهلستون اصفهان خود را از تخریب توسط رسانه های اجتماعی نجات دهید؟

 

Profile pic illustration pfp photoshop vector profilepic شهر زیبای اصفهان بهدلیل وجود آثار تاریخی و جاذبههای گردشگری، همواره میزبان بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است. از آن طرف سفیرهای کشورهای دیگه هم از میدان نقش جهان دیدن می کنن و خاطرات خودشون رو برای دولت خارجی خودشان ارسال می کنند. در گذشته طبقه اول آن بیشتر به فروش پارچه و فرشهای گرانبها اختصاص داشت و طبقه دوم آن هم معمولا در اختیار شرکتهای خارجی و دیگر تجار شهر اصفهان برای رسیدگی به امور دفتری و بازرگانیشان قرار گرفته بود. موضوعی که گردشگران و بازدید کنندگان مجموعه مسجد جامع باید در نظر بگیرند این است که قدمت شهرستان میبد این امکان را در اختیار آنها قرار می دهد تا در کنار این مسجد از مکان های دیدنی دیگری مانند کاروانسرای شاه عباس، قلعه مهرجرد، نارین قلعه، یخچال تاریخی، موزه سفال، موزه زیلو، برج کبوترخانه و بسیاری دیگر از جاذبه ها هم بازدید کنند. در اختیار گذاشتن یک خانه تاریخی در بافت پر رونق شهر یزد که هر روز بر تعداد کافهها، گالریها و اقامتگاههایش افزوده میشود به یک نمایشگاه متفاوت از ابتدا حواشی زیادی به دنبال داشته است. در دو طرف تالار ستون دار، اتاق هایی است که در حال حاضر برای نمایشگاه های فصلی مورداستفاده قرار می گیرند.

این تصاویر را دو نقاش هلندی با نام های آنژل و لوکار نقاشی کرده اند. با سفر به شهر اصفهان و تماشای آثار شکوهمند معماری کهن ایرانی شگفتزده خواهید شد. اما فصل بهار و پاییز بهترین زمان برای سفر و گشت و گذار به این شهر است. تزئینات به کار رفته در عمارت و باغ چهلستون شهرت بسیاری دارد اما این نقاشیها و نگارگریهای بی بدیل آن است که این مجموعه را در میان زیباترین بناهای ایرانی قرار میدهد. به گواهی تاریخ در دوره شاه سلطان حسین، کاخ چهلستون در آتش سوخت و در همان زمان نیز تعمیرات زیادی در کاخ انجام شد و تلاش بر این بود تا بنای کاخ مطابق قبل ساخته شود. چنین استنباط میشود که سنگاب صحن مدرسه، قبل از ساختمان مدرسه چهار باغ اصفهان در جای دیگری قرار داشته و بعدا به محل فعلی انتقال داده شده است؛ زیرا سال ساخت مدرسه بین سالهای 1116 و 1126 قمری و در دوره حکومت سلطان حسین صفوی بود. این مسجد شاید به عنوان یک جای مذهبی شناخته شود ولی به دلیل قدمت بالای آن و هم چنین زیبایی و معماری به کار رفته در آن تبدیل به یک جاذبه تاریخی شده و توریست های زیادی را به خود جذب کرده است. وجود چنین ویژگی هایی باعث شده هر ساله پژوهشگران و محققان متعددی از سراسر نقاط ایران و جهان به بازدید از آن بیایند و تحقیقاتی را در رابطه با آن انجام دهند. این قرینه سازی شباهت بسیاری با ایوان عالی قاپو دارد. در سلطنت شاه عباس دوم، ساختمان تکمیل شد و در ساختمان موجود مرکزی، تغییرات کلی داده شده است و تالار آینه، تالار ۲۰ ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوانهای طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با تمام تزیینات نقاشی و آینه کاری و کاشی کاری دیوارها و سقف ها افزوده شده است در ابتدا به جای آینه نقاشی هایی وجود داشته ولی بعد از آتش گرفتن کاخ و به هنگام پاک سازی آن از دوده قسمتی از سقف ایوان را آینه هایی از نقره به جای جیوه استفاده کردند.

در مهر سال ۱۳۲۷ موزه کاخ چهلستون تاسیس و پایهگذاری شد که به نام باغ موزه چهلستون یا کاخ موزه چهلستون هم معروف است و آثار قدیمی زیادی از جمله دست نوشته ها و کتب قدیمی نگارگری قالی و قالیچه ها طرح های زیبای محرابی ظروف تزیینی چینی به رنگ های سفید و آبی در هایی با هنرهای منبت کاری و خاتم کاری آثار خطی و نسخ از قرآن و قبالههای ازدواج دوران قرن ۴ هجری و غیره می توان اشاره کرد. تأسیس و بنیان گزاری موزه چهل ستون اصفهان به مهر ماه ۱۳۲۷ برمی گردد و این موزه بعد از چند مرحله بازسازی و مرمت، درحال حاضر میزبان آثاری همچون آثار خطی و نسخ تاریخی، ظروف تزئینی و قالی و قالیچه و اشیای سفالی و چینی و غیره می باشد. بازار حاجی قنبر شامل چند خاطره گرانبها از قرن نهم در تقویم اسلامی است. در این اکواریوم 6500 آبزی مختلف زندگی میکنند که جمعا شامل 300 تا 350 گونه مختلف میشوند. عمارت چهلستون در سال 1327 خورشیدی با حمایت مسئولین وقت و همت فرهنگ دوستان اصفهان به موزه (باغ موزه) تبدیل شد که سالن مرکزی آن محل نمایش برخی از آثار هنری دوران های مختلف ایران است. پله های عمارت با کاشی هفت رنگ زینت یافته و نقش گل هایی بر زمینه زرد روشن دارند. در جلوی این کاخ، ۲۰ ستون دیده میشود که به علت انعکاس آنها در حوض با نام «چهل ستون» شهرت یافته است. در این شهر، وفات یافته است.

این میدان در شمال شهر اصفهان واقع شده است. آثاری مانند سر در مسجد قطبیه و سردرهای زاویه درب کوشک و آثاری از مسجد درب جوباره و مسجد آقاسی نیز روی دیوارهای ضلع غربی و جنوبی باغ واقع شده اند. این پرندگان از ایران و دیگر کشورهای جهان مانند استرالیا، اندونزی، چین و تانزانیا گردآوری شدهاند. بخش دیگر این حوض بزرگ در قسمت پشتی عمارت قرار دارد و میتوان این حوض را یکی از مهمترین بخشهای کاخ چهلستون دانست. فضای اصلی کاخ چهلستون همان مکانی است که برای پذیرایی از مهمانان شاه در دوران صفویه ساخته شده بود و بسیار زیبا و اعجابانگیز است. گذشته وانک اینطور رقم خورده که در زمان صفویه وقتی که شاه عباس در حال جنگ با عثمانیها بود به نیروهای خود دستور عقب نشینی میدهد که در مسیر بازگشت این نیروها از ارمنستان عبور میکنند. جالب است بدانید که تا پیش از سال ۱۳۲۷ شمسی، اطلاعات کمی درباره تاریخچه کاخ چهلستون در دسترس بود و در آن سال با کشف دو کتیبه از زیر گچکاریها، به بسیاری از سوالات درباره این اثر تاریخی پاسخ داده شد. کاخ چهلستون در کجا واقع شده است؟ هنگامی که از زیر این سقفها میگذرید، در واقع در حال عبور از میان ساباط های یزد هستید. نقش جهان در طول تاریخ با نام های میدان اصلی، میدان بزرگ، میدان قصر، میدان سلطنتی و میدان نو نیز شناخته می شد. برای تماشای این میدان که میری حتماً متوجه می شی که یه قسمت هایی از این معماری با شکوه و با عظمت، تخریب شده. کاخ عالیقاپو، واقع در ضلع غربی میدان یکی از بناهای منحصربهفرد عصر صفویان محسوب شده که معماری بینظیر آن هرکسی را به وجد میآورد؛ این کاخ درگذشته محل حضور شاهان و شخصیتهای مهم سیاسی بوده است.

این بنا در ضلع شرقی میدان رو به روی عالیقاپو واقعشده، بهمنظور برگزاری مراسمهای مذهبی خانواده سلطنتی و شاهان ساختهشده است؛ اما امروزه بهعنوان یکی از مکانهای دیدنی میدان امام به شمار میرود. از ویژگی های این مسجد، حل مشکل قبله به سبب قرار گرفتن آن در ضلع شرقی میدان است که در دهلیز ورودی مسجد نمایان شده است. به گفته برخی از مورخان، این عمارت در اثر آتش سوزی شدید ویران شده و برخی از قسمت های آن در اواخر عصر صفویه سوخته است. انتخاب فضائی وسیع در مجموعه ای که در آن روزگار (دولتخانه) نامیده می شد و بررسی هایی که برای آینده صورت می گرفت تماما حکایت از ذوق و استعداد و خلاقیت شیخ بهائی دانشمند بلندآوازه صفویه دارد. در ضلع شرقی صحن مسجد سه غرفه قابل مشاهده است که در یکی از این غرفه ها کاشی محرابی فیروزه ای رنگی را می توان دید همچنین شبستان این مسجد در ضلع غربی آن قرار دارد و غرفه های آن به صورت دو طبقه قابل مشاهده است. این قسمت بر دو ستون قرار دارد و سراسر آن مزین به آیینه کاری وسیع و پرکاری است که در آن آیینه های ریز و خوش نقش به صورت معرق در کنار آیینه های قدی و خشتی به کار رفته اند.

بدیهی است در کار مرمت گاه لزوم گچکاری احساس می شود اما در این صورت هم کارشناسان مرمت قسمتی از بناهای اصلی را دست نخورده حفظ می کنند تا ساختمان اصلی بنا دیده شود. اما در حال حاضر، با پایان یافتن کار گچکاری شبستان غربی ایوان جنوبی دیگر اثری از تزیینات بی نظیر آجری این بنای قدیمی باقی نخواهد ماند. خانه دهدشتی در نزدیکی میدان نقش جهان است و میتوانید با کالسکهسواری یک دور کامل در دومین میدان بزرگ جهان بزنید. همچنین جاذبههای تاریخی دیگر اصفهان از جمله کاخ چهلستون، حمام شاه، و کاخ هشت بهشت در نزدیکی این میدان قرار دارند. مجموعه موزه شامل ۳۵۰ قطعه ارزشمند میشود که از دوره ایلخانی تا زمان معاصر به آن تعلق دارند. خط شماره دو نیز محور شرقی - غربی دارد که بیست و یک ایستگاه را شامل میشود. برای استفاده از اتوبوسهای درون شهری اصفهان، خط میدان امام حسین-میدان لاله را سوار شده و در ایستگاه میدان شهرداری پیاده شوید. برای استفاده از مترو در ایستگاه میدان امام حسین پیاده شوید و مابقی مسیر تا کاخ، فاصله کوتاهی است که میتوان پیاده طی نمود. این آبشار بزرگ و زیبا دارای سه سطح است و ورودی مسیر به بالای آبشار منتهی میشود که با تلاش میتوانید خود را به سطح دوم و پایین آبشار (سطح سوم) برسانید. با روی کار آمدن شاه عباس دوم، به دستور ایشان بنای کاخ را گسترش دادند و اتاقها، تالارها، ایوانها و حوض بزرگ جلو عمارت به بنای اولیه افزوده شد. ممکن است برایتان جالب باشد که بدانید، فقط برای تذهیب و لایه چینی سالن آیینه، 20000 ورق طلای هندی به کار رفته و پوشش دیوار و سقف با استفاده از ورق طلا به دلیل درخشندگی آن است که در طول زمان نغییر رنگ ندهد و سیاه نشود. در مدرسه جنوب غربی مسجد قطعه سنگ ساده ای در نقطه ای کار گذاشته شده که ظهر حقیقی اصفهان را در چهارفصل نشان می دهد و محاسبات آن به شیخ بهایی منسوب است.

ساعات بازید از وانک هر روز از ساعت هشت و نیم صبح تا یک و نیم ظهر است و شیفت بعدی هم بعدظهرها از ساعت چهار تا شش و نیم عصر خواهد بود. ساعات بازدید مسجد از ۸ تا ۱۹:۳۰ و ساعات بازدید از موزه در تابستانها از ۹ تا ۱۴ و در زمستانها از ۹ تا ۱۸ است. برخی می گویند که عدد ۴۰ در زبان فارسی نماد و نشانه ای از زیادی و وسعت است. ز معروفترین آثاری که در موزه وانک، تار موی دختری جوان است که جملهای از کتاب تورات را به زبان ارمنی بر روی آن درج شده است. البته نه فقط معروفترین بلکه طولانیترین و قدیمیترین بازار این شهر نیز محسوب میشود. این قبه قدیمیترین بنای به جا مانده در محله فهادان است که جنس آن از آجر و سبک آن مربوط به عصر سلجوقی است. نقاشی های موجود در تالار مرکزی کاخ که برخی از آن ها در عصر قاجار نقاشی شده اند، شرح پذیرایی شاه عباس اول و دوم و شاه طهماسب از امرای ترکستان و همایون هندی و نیز جنگ شاه اسماعیل اول با ازبکان است. در زمان صفویه، تمام راه منتهی به رودخانه با باغهای باشکوهی پوشیده شده بود که برای ساختن عمارتها بین اشراف مشترک بودند. وی سردار مشهور شاه عباس اول و مأمور ساختن این پل بود. وی با بیان اینکه ترکهای فرونشست بر این سازه خاص قابل مشاهده است، افزود: ستونهای سنگی مسجد جامع در عرض چهار متر، هفت سانتیمتر چرخیده و کج شده است و این شرایط بر اثر بارگذاریهایی بیش از توان اکولوژیک اصفهان است.

داوریژِتسی میگوید به اهالی جلفا سه روز مهلت داده شد تا شهر را تخلیه کنند و چنانچه پس از سه روز کسی در شهر باقی میماند به قتل میرسید و خانوادهٔ وی اسیر و دارایی اش مصادره میشد. با به قدرت رسیدن حکومت پهلوی، میدان نقش جهان دوباره موردتوجه قرار گرفت و رضاشاه دستور بازسازی میدان نقش جهان را صادر کرد و این میدان دوباره رنگ و بوی تازهای به خود گرفت، پس از مرمت نام میدان، به میدان شاه و مسجد عباسی به مسجد شاه تغییر کرد. عمارت کاخ در داخل یک باغ بزرگ ایجاد شدهاست و امروزه با نام باغ موزه چهلستون شناخته میشود. از ویژگی های بارز کاخ چهلستون اصفهان، نقاشی ها و نقاشان آن است که بر شهرت و جذابیت بنا افزوده است. اغلب گونه های کوسه ماهی، همچون یک ماشین شکار عمل می کنند و در راس چرخه غذایی دریاها قرار دارند. در جلوی عمارت کاخ، ایوان بزرگی با ۲۰ ستون قرار گرفتهاست که چهار ستون وسط بر روی ۴ شیر سنگی قرار دارند. معماری این خانه به صورتی است که از دو بخش اندرونی و بیرونی تشکیل شده که با وجود متفاوت بودن ورودیها، از داخل، با هم در ارتباط هستند. در این مرحله، بخش هایی به آن اضافه شد. درواقع درگذشته این بنا 3 طبقه بوده که یک طبقه آن تخریبشده. امروزه موزه بزرگ اسلامی در طبقه دوم میدان امام تأسیس شده است. بعد از انقلاب اسلامی از میدان نقش جهان به عنوان یک مرکز جامع و کامل برای برگزاری نماز جمعه نیز استفاده می شد.

یکی از موزههای شهر اصفهان موزه هنر اسلامی میباشد. تمامی آکواریومهای مجموعه دقیقا با محیط زیست آبزیان طراحی و شبیه سازی شده است، به عنوان مثال تونل آکواریوم مجموعه شبیه سازی با خلیج زیبای فارس میباشد. رو به روی مسجد جامع سر دری به شکل هلالی وجود دارد که با کاشیها و نقاشیهای زیبا تزئین شده، سر در قیصریه ورودی بازار سنتی قیصریه میباشد. در اینجا شما با آداب دفن مردگان زرتشتیان در گذشته آشنا میشوید. طراحی این چهار شیر سنگی در گذشته به گونهای بود تا از دهان آنها، آب به داخل حوض تالار فواره شود. عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد نجفآباد و متخصص عمران و ژئوتکنیک با بیان اینکه نگاه جامعی به موضوع توسعه وجود ندارد، تصریح کرد: تنها دنبال توسعه هستیم ولو اینکه به قیمت از بین رفتن آثار تاریخی تمام شود در حالی که نباید فراموش کرد به ازای هر بارگذاری جدید با توجه به منابع آب محدود، به منابع آب زیرزمینی فشار وارد میشود و سال به سال آب زیرزمینی کاهش و فرونشست ادامه پیدا میکند و به بیان دیگر با بارگذاریهای جدید در این خطه یک منطقه آباد میشود و یک جا در مناطق درگیر فرونشست نابود میشود. این جاذبه تاریخی با مساحت تقریبی ۱۳ هزار مترمربع شامل یک باغ است که عمارتی باشکوه در دل آن جای گرفته است و زیبایی معماری بناهای یزد را به نمایش گذاشته است. این بنا در طول تاریخ پابرجا ماند اما متاسفانه در دوره قاجار و همزمان با حکومت ظل السلطان والی اصفهان و فرزند ناصر الدین شاه، در بنای این عمارت باشکوه خرابیهای بی دلیل بسیاری به بار آوردند. سی و سه پل هم به اندازه ۲۰ دقیقه پیاده روی با میدان نقش جهان فاصله دارد. مستطیل انتهایی نیز با سقفی پوشانده شده که به آن طنابی گویند که در انتهای باغ چهلستون قرار دارد. قبل از هرچیز اجازه بدهید که درباره نام این عمارت با شما صحبت کنیم.

نقش جهان نام شهری در کشور آذربایجان بود که امروزه به نخجوان تغییر پیدا کرده است. به مرور زمان، گردشگرهای اصفهان به میدان نقش جهان توجه خاصی پیدا کردند. و از آن عکس و کارت پستال های زیبا نیز چاپ کردند. بازرسان یونسکو اعلام کردند «میدان نقش جهان را نمیتوان منفرد و مجزا از اطراف آن دید.» این کارشناسان افزودند «خط آسمانی و منظر تاریخی و فرهنگی میدان نقش جهان مخدوش شده و دولت ایران موظف است نسبت به تعدیل برج جهاننما اقدام نماید.» بر همین اساس سازمان یونسکو تا فوریه ۲۰۰۴ به ایران مهلت داد تا نسبت به تعدیل ۴ طبقه از برج اقدام نماید. این عضو کارگروه تخصصی فرونشست زمین اصفهان تصریح کرد: علی رغم پیگیریها و در حالی که قرار بود سازمان زمین شناسی کشور در میدان نقش جهان، پلهای تاریخی، مسجد عتیق و مسجد سید GPS نصب کند، هیچ کدام انجام نشده است. این استاد دانشگاه با بیان اینکه میراث فرهنگی بودجه و توانمندی برای اقدام درخصوص جلوگیری از آسیب بناها از فرونشست را ندارد، ابراز داشت: اداره کل میراث فرهنگی اصفهان بودجه نداشت که GPS روی سازههای تاریخی نصب شود که سازمان زمین شناسی قرائت تغییر شکل بناها را انجام دهد و این درحالی است که یک جا حاضریم ۳۰ هزار واحد مسکونی بسازیم و در جای دیگر پول نداریم که نرخ فرونشست در سازه بررسی و مشخص شود. « چون در تاریخ یزد محل مدرسه خواجه ابوالمعالی به خارج یزد معین شده ، محل کنونی محله بوالمیری ( ابوالمعالی ) در مقام تطبیق با سوابق تاریخی ، خارج از حصار بوده است ، پس به اقوی احتمال است محله مذکور به خواجه حاجی ابوالمعالی ا نسب است . مسجد شیخ لطفالله با معماری و کاش کاری بینظیرش آن را به یکی از مساجد خاص دنیا تبدیل کرده است، این اثر توسط یکی از بهترین معمارهای آن زمان، استاد محمدرضا اصفهانی ساختهشده است، هنوز هم پس از سالها معماری این مسجد که تلفیقی از نور و رنگ است گردشگران را به وجد میآورد.

اگر شما این مقاله آموزنده را دوست داشتید و می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد اجاره خودرو جهت سفر لطفا از سایت ما دیدن کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.