همه چیز درباره سبک هیجان انگیز و شگفت انگیز
معرفی بهترین قرص های تاخیری برای مردان
از شیراز کجا برویم؟ معرفی مکان های دیدنی شیراز
چگونه واتس اپ را آپدیت کنیم؟
بورسیه تحصیلی ترکیه
راهنمای انتخاب فلومتر
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۰۳

انحراف چیست و چگونه می توان به یک دکلونتر تبدیل شد؟


دیکشنری ها نوع متفاوتی از محتوای صوتی نسبت به سایر انواع محتوای صوتی مانند پادکست ها و کتاب های تصویری هستند. اگر از واژه نامه خوشتان آمد، در این مقاله با ما همراه باشید تا تاریخچه، پست ها و کاربرد آن را بدانید.

تاریخچه گفتار

او اظهار داشت که ابتدا توسط یونانیان اختراع شد و سپس به روم باستان آورده شد. در روم باستان، تلاوت نوعی گفتار با فصاحت و فصاحت بود که بعدها پایه و اساس نظام آموزشی در سراسر کشور شد. با گذشت زمان، شعرخوانی به دو زیرمجموعه تقسیم شد. مجموعه ای به نام سخنرانی جنجالی یا تقابلی که در دادگاه ها و هیئت های قضایی توسط فردی با صدای قوی و رسا برای به چالش کشیدن تصمیمات و قوانین جدید بیان می شود. خواننده دکلمه زهرا شیراحمدی نوع دیگری به نام نصیحت برای بیان مضامین تاریخی و داستان های اسطوره ای برای گروهی از مخاطبان به کار می رود.

دانش واژگان

اعلامیه

در قرن هجدهم، قرائت ها بیشتر به عنوان سخنرانی در مجالس مذهبی مانند کلیساها یا پارلمان ها ارائه می شد (یک قرائت بحث برانگیز است). اول، هدف آن بهبود ارتباط کلامی به روشی طبیعی بود. به دلیل نرخ بالای بی سوادی، تکیه بر کلام گفتاری در کلیساها، دادگاه ها و مجالس ضروری شد. اما از قرن نوزدهم مطالعه شکل دیگری به خود گرفت و وارد تئاتر و نمایش شد و در قالب شعر و نثر خواندن طرفداران بیشتری داشت. امروزه به خوانندگان (سخنران) آموزش داده می شود که به جای گفتن یک کلمه، یک ایده را با لحن گویا و آوایی خاص منتقل کنند تا بتوانند شنونده را در مورد کلام متقاعد کنند.

در سال 1841 دانشمند ایتالیایی Cannazzi ابزاری به نام تونوگرافی اختراع کرد که می توانست انحرافات و آهنگ های صدای انسان را اندازه گیری کند. این دستگاه در مدارس بیان برای ضبط برخی از ویژگی های صدای انسان استفاده می شد. در اواسط دهه 1800، اصلاح طلبان از لفاظی برای ارائه راهنمایی های اخلاقی استفاده کردند. در آمریکا مبلغان مذهبی از این هنر برای جلوگیری از تبعیض نژادی بین سیاهان و سفیدپوستان در مدارس استفاده می کردند. سرانجام در اواسط قرن بیستم، مهارت سخنوری در اکثر کشورها شناخته شد و به اوج خود رسید.

پیشنهاد چیست؟

انتشار

تعاریف مختلفی از تلاوت وجود دارد، اما به طور کلی تلاوت نوعی تولید محتوای صوتی، خواندن شعر یا نثر ادبی با آهنگ و صدای رسا است. این شعر می تواند یکی از اشعار کلاسیک شاعران مشهوری چون حافظ و سعدی باشد یا توسط خود خواننده سروده شود. خواندن البته فقط برای شعر نیست و می تواند از طریق نثر و ادبیات نیز باشد. در واقع هر متنی را می توان حفظ کرد، به شرطی که جذابیت و تاثیر کافی روی مخاطب داشته باشد. گاهی ممکن است یک شعر یا نثر محتوای چندان جالبی نداشته باشد، اما خواننده آن را به گونه ای اجرا کند که شنونده را جذب کند. یا برعکس، شعری با محتوای خوب توسط فردی که حافظه کافی ندارد، به گونه ای خوانده می شود که نه تنها شنونده از آن لذت نمی برد، بلکه از شعر متنفر نیز می شود. بنابراین بیش از آنکه متن شعر یا نثر در هنگام خواندن اهمیت داشته باشد، فردی که به عنوان گوینده برای اجرای آن انتخاب می شود از اهمیت بالایی برخوردار است. از آنجا که خواندن و حفظ شعر فقط کلمه به کلمه خواندن نیست، مجری باید در واقع آن را به گونه ای اجرا کند که انگار به کلام خود جان می بخشد و احساسات شعر را به شنونده منتقل می کند.

سیاستمداران و مبلغان دینی و مذهبی همواره از کلماتی رسا و شیوا برای رساندن پیام به مخاطب استفاده می کنند تا تأثیر کافی داشته باشد. شاید بتوان موفقیت بسیاری از دولتمردان مانند هیتلر یا اوباما را به دلیل بیان رسا و فصاحت آنها دانست. در هنگام خواندن آن به نحوه تلفظ کلمات، نحوه اجرای آنها، تلفظ صحیح کلمات و صدا در هر چه بهتر شدن صدا نقش مهمی دارد. در بسیاری از محتوای صوتی مانند پادکست ها، کتاب های صوتی و یا حتی اطلاعیه های رادیویی و تلویزیونی، افرادی به عنوان گوینده انتخاب می شوند که علاوه بر صدای خوب، از مهارت های تلفظ، بیان خوب و لحن مناسب نیز برخوردار باشند. در حین خوانش در قالب محتوای صوتی و در اجراهای زنده باید به این موارد و اصول پرداخت.

انواع گفتار و نحوه استفاده از آنها

خواندن شعر یا نثر به دو صورت انجام می شود. 1- به صورت اجرای زنده در مراسم مختلف 2- به صورت فایل های صوتی از پیش ضبط شده. هر کدام از این دو نوع صدا کاربردهای خاص خود را دارند. همچنین مکان و نحوه بازی متفاوت است.

تلاوت به صورت اجرای زنده

اولین تجربه اجرا یا تماشای رسیتال زنده به دوران مدرسه برمی گردد. در مراسم و جشن های مختلف، جمعی از دانش آموزان با استعداد و صدای خوب انتخاب شدند و اشعار زیبایی را در قالب دکلمه ارائه کردند.

ضمناً در ایام مختلف مانند اعیاد مذهبی یا شب های یلدا و نوروز، ارائه زنده خوانی از طریق برنامه های تلویزیونی انجام می شود. این نوع تمرین به دلیل اینکه به صورت زنده انجام می شود معمولا توسط افرادی انجام می شود که در اجرای زنده مهارت دارند. زیرا هر اشتباهی در گفتار و خواندن سخنرانی قابل اصلاح است.

به صورت فایل صوتی صحبت کنید

گروه های دیگر گفتار همانطور که قبلاً در استودیو ضبط شده بود تولید می شوند که پس از اعمال یک سری تغییرات لازم و ویرایش برای افزودن صدا به صورت فایل صوتی ارائه می شوند. ضبط ها اغلب از تلویزیون و رادیو بین برنامه ها پخش می شوند. علاوه بر این، اکثر داستان های صوتی را می توان از اینترنت یا شبکه های اجتماعی پخش و دانلود کرد. مزیت ضبط نسبت به اجرای زنده شیراحمدی این است که اگر در حین ضبط مشکلی پیش آمد، می توان آن را اصلاح کرد. همچنین امکان افزودن جلوه های صوتی و ویرایش یک سری صداهای ضبط شده وجود دارد.

هدف از پیشنهاد چیست؟

هدف اصلی فرهنگ لغت این است که معنای شعر یا نثر را به شکل خاصی به شنونده برساند. در واقع تلاوت به عنوان واسطه بین شاعر و شنونده عمل می کند و می تواند با بیان دقیق معنا و اهمیت شعر، شنونده را به وجد آورد.

کارایی

ارتباط شاعر و شنونده

شعر نوعی گفتار است که هدف آن رساندن پیام یا ایده ای خاص به مخاطب است. شعر قدرت عجیبی دارد که کلمات عادی از آن بی بهره اند. به ویژه اشعار شاعران مشهوری چون حافظ، مولانا، سعدی و .... این تفاوت باعث شد که همه نتوانند شعر بگویند. از طرفی اشعاری وجود دارد که به گونه ای سروده شده اند که درک آن برای مردم عادی سخت است. بنابراین، واسطه شعر واقعاً واسطه بین شعر و مخاطب است تا بتواند با ارائه واضح و روشن شعر، معنای شعر را به مخاطب منتقل کند.

شاعر و شنونده

شنونده را متقاعد کنید

شعر به دلیل ساختار و زیبایی خاصی که دارد «بیان والاتر» نامیده شده و می تواند شنونده را از جهات مختلف تحت تأثیر قرار دهد.

یکی از راه های این کار، زبان شعر است. هر شعر به زبان خاصی سروده شده است. اگر به اشعار شاعران مختلف نگاه کنید، زبان شعر حافظ با زبان مولانا متفاوت است. زبان شعر هر چه قوی تر باشد، ماندگاری و قدرتش بیشتر است. اما شعر بدون زبان پاک قطعاً تأثیر خوبی نخواهد داشت و شنونده دوست ندارد آن را بشنود.

شاعر

نکته مهم بعدی در تاثیر آهنگ، محتوای آهنگ است. برخی از آهنگ ها محتوای آموزنده ای دارند و هدفشان رساندن پیامی خاص به شنونده است. هدف از نوشتن این آهنگ نیز مانند ترانه معروف سعدی «مردم اعضای یکدیگرند»، رساندن پیام دوستی، همدردی و شفقت مردم به یکدیگر بدون تبعیض نژادی، جنسیتی و قومیتی بوده است.

شاعر و شنونده

آهنگ شعر از دیگر مواردی است که نقش مهمی در تأثیرگذاری بر مردم دارد. شعرهای کلاسیک اغلب وزن و لحن خاصی دارند. اما در شعر نو آن آهنگ و وزن به سختی دیده می شود. بنابراین خواندن اشعار جدید در مقایسه با اشعار کلاسیک به مهارت بیشتری نیاز دارد. زیرا قاری در هنگام خواندن شعر جدید باید آهنگ لازم را به متن شعر اضافه کند تا برای شنونده زیباتر و جذابتر شود.

تصویرسازی که یکی از مهم ترین عناصر شعر به شمار می رود، یکی از عوامل تأثیرگذار بر شعر است. در واقع یکی از چیزهایی که شعر را از شعر جدا می کند، خلق تصویر است. این امر علاوه بر افزایش تأثیر شعر، بر زیبایی آن نیز می افزاید.

یک شاعر

رهبر ارکستر باید بتواند زبان، مضمون و موسیقی شعر را به شنونده منتقل کند و به وضوح در ایجاد تصویری از شاعر برای شنونده موفق باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.